Välkomna partners

Här kan ni hitta information om våra event samt anmäla er till VIP-eventen!

En grupp med män står runt ett tält och pratar. Någon tittar ner i telefonen.

Tidsschema

8-9 juni - Göteborg City Race

09.00 // Området öppnar och STCC Test 1 startar
09.45 // VIP-registreringen öppnar
10.15 // Välkomstsamling i Brink Motorsports VIP-tält
10:30 // Hot Laps - medåkning för de som har medåkningsbiljett
11.00 // STCC Test 2
11.45 // Lunch och förarintervjuer i Brink Motorsports VIP-tält
13:00 // Hot Laps - medåkning för de som har medåkningsbiljett
13:30 // STCC Kval
14:30 // PSB Stark Varg Uppvisning
14.30 // Fika och förarintervjuer i Brink Motorsport VIP-tält
15:00 // STCC Åttondel och Kvartsfinaler
15:50 // FMX, stunt och gridshow
16:30 // Semifinal och Final
17.15 // Prisceremoni

Direkt efter finalen och prisceremonin är det avslut i Brink Motorsport VIP-tält för de som vill stanna kvar

Resultat

Poängställning i STCC 2024

Mästerskapställning i STCC kan ni se till höger. Mer resultat hittar ni på STCC:s hemsida via länken nedan.

1
Mikael Karlsson
PTS
192
DIFF
0
2
Jimmy Eriksson
PTS
185
DIFF
-7
3
Tobias Brink
PTS
171
DIFF
-21
4
Robert Dahlgren
PTS
145
DIFF
-47
5
Alexander Graff
PTS
96
DIFF
-96
6
Anton Marklund
PTS
75
DIFF
-117
7
Axel Bengtsson
PTS
53
DIFF
-139
8
Månz Thalin
PTS
50
DIFF
-142
9
Viktor Gustavsson
PTS
50
DIFF
-142
10
Ola Nilsson
PTS
39
DIFF
-153
11
Calle Bergman
PTS
37
DIFF
-155
12
Mikael Bern
PTS
32
DIFF
-160
13
Jonathan Engström
PTS
16
DIFF
-176
14
Linus Ohlsson
PTS
10
DIFF
-182
15
Lukas Sundahl
PTS
3
DIFF
-189

FAQs / Mythbusters

Vi bryter mark och gör något helt nytt. Med det kommer det många frågor, och tyvärr många myter. Låt oss svara på frågorna och krossa myterna!

Är alla STCC-bilar och race 100% elektriska?

JA! 

Hur laddar ni bilarna?

Med grön el! I verkstaden använder vi vår stora solcellsinstallation när vi laddar och på banorna har STCC med sig energilager från Atlas Copco med ström tillräckligt för hela tävlingen. Dessa energilager laddas upp med grön el mellan tävlingshelgerna.

Är racing farligt?

Vi har väldigt höga krav på oss gällande säkerheten och det finns ett gediget säkerhetsarbete bakom satsningen på elektrifieringen. Batterierna är speciallbyggda för racing och säkerhetsklassade av internationella bilsportsförbundet FIA. Bilarna har ett inbyggt övervakningsystem som övervakar allt på bilen i realtid. Bilarna har en skyddsbur som gör att föraren sitter säkert i bilen i sin racingstol och 6-punktsbälte. Som Tobias Brink sa: "jag känner mig tryggare i en racingbil än vad jag gjorde på fotbollsplanen.".

Hur snabba är bilarna?

Bilarna är de kraftfullaste i STCCs historia med drygt 500 hästkrafter på bakhjulen!

Är inte elbilar en miljöbov med tanke på batteritillverkningen?

Det är sant att batterierna kräver mycket energi när de tillverkas och att en elbil har större miljöpåverkan vid tillverkning än en fossildriven bil. Utsläppen vid användning är väldigt mycket lägre och elbilen går snabbt om fossilbilen. För våra STCC-bilar så tar det enbart 1,5 säsong innan elbilen är mer miljövänlig än fossilbilen.

Tar det inte lång tid att ladda?

Nej, det går fort. Vårt batteripaket är på 45 kWh. En snabbladdare idag laddar enkelt med 150 kW. det innebär att vi kan ladda bilen från 20%-100% på lite drygt 15 minuter. För att göra sporten mer hållbar laddar vi med 40 kW då detta förlänger livet på våra batterier.

Elen räcker inte om det bara finns elbilar

Falskt. Så här säger Vattenfall: "Sverige producerade år 2022 cirka 170 TWh el per år och exporterade 33,5 TWh el till andra länder. Om dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa."

Elen skulle med andra ord räcka.

Försvinner inte körglädjen med en elbil?

Nej, nej, nej. Personer som säger detta har troligen aldrig testat en elbil. Be de snällt att göra det. Den nya STCC-bilen är någon av de roligaste bilarna STCC har kunnat leverera till sina förare.

Batterierna håller bara några år och sedan kostar de hur mycket som helst att byta

Det är en vanlig uppfattning, men verkligheten ser lite annorlunda ut idag. De flesta elbilsbatterier är byggda för att hålla länge – ofta över 10–15 år – och de flesta tillverkare erbjuder dessutom garantier på 8 år eller upp till 160 000 km, ibland ännu mer.Studier och verkliga data visar att moderna litiumjonbatterier förlorar ganska lite kapacitet varje år, ofta runt 1–2 %. Det betyder att efter 10 år har man fortfarande kanske 80–90 % av ursprunglig kapacitet kvar – vilket för många är fullt tillräckligt.Och när det gäller kostnaden för att byta batteri har priserna sjunkit rejält de senaste åren. Dessutom är det sällan man faktiskt behöver byta hela batteriet. Om ett fel uppstår handlar det ofta om enskilda moduler som kan bytas ut, vilket är mycket billigare än ett helt nytt batteri.

Vill ni vara med oss på vår resa?

Hör av er till oss så berättar vi mer om en actionfylld resa mot en elektriferad framtid!

Guld
En man går emot en vit bil som det står "lead change electrify" på. I bakgrunden tittar tre andra män också på bilen.